Carl Milles staty Solsångaren verkar nästan överrumplad av sångens skönhet. Den pojkaktiga övre halvan är extatisk och uppåtsträvande.
Medan den nedre delen har en maskulin energi som placerar figuren här på jorden.
Men framförallt har figuren en fjädrande uppåt-rörelse som berättar om något bortom vardagen.
Monument brukar vara tunga kolosser men placeringen mitt i Strömmen, bidrar till det luftiga intrycket: Milles var snille på att ta använda stadsrummens möjligheter.
Tiden strax före invigningen år 1926 undrade byggjobbarna över en mystifik mörkklädd figur som snurrade runt sockel och byggställningar. Kanske någon pamp från Stadshuset?
Solsångaren är en hyllning till Esias Tegnér, och Milles avbildar
den store svenske diktaren som en Apollon, som var kunskapen och konstens gud i den grekiska mytologin.
Sergel gjorde på samma sätt med sin staty över Gustav III, drygt 100 år före Solsångaren.
Sergels verk tronar ett stycke bort vid vattnet nedanför Slottsbacken.
Både Milles och Sergel älskade Rom, den antika konstens huvudstad. I ungdomen hade de sett, beundrat och svärmat inför marmorstatyer från Grekland occh Rom. Och tecknat. Och tecknat igen. Antiken var så nära perfektion man kunde komma, ansåg man på Sergels tid. Så småningom klingade den europeiska antikdyrkan av, men Milles höll länken vid liv.
Båda herrarna studerade speciellt Apollo di Belvedere, den mest berömda Apollo-statyn av alla.
Det är alltså samma romerska Apollon som blev förebild för båda statyerna.
Men när man arbetar fram en stor staty, är det bra med en förlaga närmare till hands, och den fanns (och finns än idag) i Konstakademiens gipskollektion. Milles hade för övrigt en privat antiksamling.
Han tog sig mycket större friheter gentemot förlagan, än Sergel.
Dels lyfter figuren armarna: Sångarguden hälsar ljuset och därmed den gudomliga inspirationen. Dels modellerades den med nordisk slankhet, som en löparkropp från förr.
Att statyn lyfter armarna bidrar till känslan av storslagenhet och perspektiv. Gesten var också tänkt som ett symboliskt välkomna en ny tid.
Dessutom skuile bronsens stora blanka ytor reflektera ljuset. Konstens gudom Apollon skulle stråla av ljus från avstånd.
I det nyklassiska 1920-talet fanns idéer om en ren konst, en förebild för tidens "rena", modernare människa . Den växte sig som bekant stark i 1930-talet Europa.
Solsångaren är vitalistisk och ungdomlig. Den har ett fostrande underplan som ett spår av dåtida idéer om en renare människa. Förebilden från Antiken är gemensam, men idealen skiljer Milles och Sergel åt..
Men samtidigt var han en naiv fantasimänniska på ett annat sätt än till exempel en journalist eller filosof. Hans funderingar kring konsten handlade framförallt om estetiken, om form, om ljus. Men Milles förknippas för alltid med denna ideologiska fläck.
Men Solsångaren är lika pampig och vacker, oavsett.
Statyn invigdes högtidligen en höstdag 1926. Och arbetarna fick till sin förvåning se hur den lilla figuren i rock äntrade talarstolen - det var herr Milles själv!
Statyn blev en omtalad och omskriven händelse. Recensionerna var mestadels höviska, som det var på den tiden.
En fråga handlade om att Apollon saknar musikinstrument. Var inte det en konstig gud?
En konstkritiker som inte var någon stor Milles-fan, knep chansen till en elakhet:
"han kan gnola!"
© 2018
.